Artificial Intelligence for detection of University dropout

Main Article Content

Marcela Andrea Vera
https://orcid.org/0009-0001-6737-511X
Alejandro Aguirre

Abstract

The university dropout is an unresolved problem in Latin America [1], and it is urgent to understand its causes, which will allow the development of retention policies both in the university and government. In this context, Artificial Intelligence may play an important role in finding hidden patterns and relationships in data, which will allow us to recognize the true causes and make predictions that lead to more effective decisions. The general objective of this work is to generate models that allow us to discover those students who have a higher probability of dropping out of a university studies, allowing retention actions. Data mining and machine learning techniques were used, using data provided by the Academic Management System of the Catholic University of Santiago del Estero.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vera, M. A., & Aguirre, A. . (2024). Artificial Intelligence for detection of University dropout. Nuevas Propuestas Journal, (63). Retrieved from http://ediciones.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/793
Section
Artículo original

References

Cassina, P., Giay, F., Knoll, G., & Vera, M. (2024). Análisis de la deserción en las carreras universitarias de UCSE: Construcción de modelos predictivos utilizando técnicas de aprendizaje automático. JAIIO, Jornadas Argentinas de Informática, 10(5), 23-36. https://revistas.unlp.edu.ar/JAIIO/article/view/17986

Ferreyra, M. M., Avitabile, C., Botero Álvarez, J., Haimovich Paz, F., & Urzúa, S. (2017). Momento decisivo: la educación superior en América Latina y el Caribe. http://hdl.handle.net/10919/83253

“¿Qué es el aprendizaje automático?” Oracle | Cloud Applications and Cloud Platform. [En línea]. Disponible: https://www.oracle.com/ar/artificial-intelligence/machine-lear-ning/what-is-machine-learning/. [Último acceso: 10 Febrero 2024]

Chapman, P., Clinton, J., Kerber, R., Khabaza, T., Reinartz, T., Shearer, C., & Wirth, R. (2000). CRISP-DM 1.0: Step-by-step data mining guide. SPSS.

Cassina, P., Giay, F., Knoll, G. "Trabajo Final de Carrera: Análisis Exploratorio". Google Colaboratory. [Notebook]. No Disponible. [Último acceso: 1 Marzo 2024]

Cassina, P., Giay, F., Knoll, G. "Trabajo Final de Carrera: Preprocesamiento de Datos". Google Colaboratory. [Notebook]. No Disponible. [Último acceso: 1 Marzo 2024]

Cassina, P., Giay, F., Knoll, G. "Trabajo Final de Carrera: Modelado y Evaluación". Google Colaboratory. [Notebook]. No Disponible. [Último acceso: 1 Marzo 2024]

“Clasificar con K-Nearest-Neighbor ejemplo en Python”. Aprende Machine Learning, 10 Julio 2018. [En línea]. Disponible: https://www.aprendemachinelearning.com/clasificar-con-k-nearest-neighbor-ejemplo-en-python/. [Último acceso: 10 Febrero 2024.]

“Gradient Boosting in ML”. GeeksforGeeks. [En línea]. Disponible: https://www.geeksforgeeks.org/ml-gradient-boosting/. [Último acceso: 10 Febrero 2024]

“Random Forest”. Interactive Chaos. [En línea]. Disponible: https://interactivechaos.com/es/wiki/random-forest. [Último acceso: 10 Febrero 2024]

“Multi-Layer Perceptron Learning in Tensorflow”. GeeksforGeeks. [En línea]. Disponible: https://www.geeksforgeeks.org/multi-layer-perceptron-learning-in-tensorflow/. [Último acceso: 10 Febrero 2024]

“Métricas de Clasificación”, Roberto Díaz. [En línea]. Disponible: https://www.themachinelearners.com/metricas-de-clasificacion. [Último acceso: 15 Febrero 2024].

“¿Cómo integrar a la inteligencia artificial en la educación de manera responsable?” Disponible: https://blogs.iadb.org/educacion/es/inteligencia-artificial-educacion/ [Último acceso: 24 Julio 2024]

“Deserción universitaria: ¿cuáles son las razones y cómo prevenirla?” https://www.sydle.com/es/blog/desercion-universitaria-639a22f22ff02745fa4eface [Último acceso: 25 Julio 2024]