Physical violence in adolescents: association of automatic thoughts with autonomic responses

Main Article Content

José Alberto Yuni
https://orcid.org/0000-0002-9878-5664
Claudio Ariel Urbano
https://orcid.org/0000-0001-9555-7175

Abstract

According to academic and political projections for Latin America in the present century, Older Adults (OAs) will face the quantitative effects of demographic transition. However, diversity and socio-cultural inequality that characterize the region represent both a challenge and great expectations on the differential effects produced on society by the aging population. These include the structure of life conditions and OAs’ ways of aging in the coming decades. It is within this framework that the question of education achieves a significant meaning. Thus, the aim of this work is to analyze challenges faced by education of OAs in the current Latin American context taking into consideration its socio-political features and the achievements made so far. It is also our purpose to make a review of transformations that are being formulated in public policies concerning OAs as well as practical and theoretical implications for these people. The analysis of secondary sources rendered a corpus that is approached from a hermeneutic point of view, especially taking into account educational and politico-institutional aspects. A critical revision of prevailing educational discourses connected with OA is made; it is also considered its potential to account for the possibilities and opportunities offered by this field within the regional context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Yuni, J. A. ., & Urbano, C. A. . (2022). Physical violence in adolescents: association of automatic thoughts with autonomic responses. Nuevas Propuestas Journal, (58), 46–63. Retrieved from http://ediciones.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/432
Section
Artículo original
Author Biographies

José Alberto Yuni, CONICET Senior Researcher

D. in Philosophy and Educational Sciences. IRES Researcher (CONICET-UNCa). Professor of the Department of Educational Sciences of the Faculty of Humanities. National University of Catamarca, Argentina.

Claudio Ariel Urbano, CONICET Adjunct Researcher

D. in Human Sciences, mention in Education. IRES Researcher (CONICET-UNCa) Professor at the Academic-Pedagogical Institute of Human Sciences of the National University of Villa María, Argentina.

References

Abramovich, V. y Courtis, C. (2006). El umbral de la ciudadanía: el significado de los derechos sociales en el estado social constitucional. Buenos Aires: Editorial del Puerto.

Appudarai, A. (2001). Globalization. Durham: Duke University Press.

Belanger, P. y Federigui, P. (2004). Análisis transnacional de las políticas de la educación y la formación de adultos. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Bertranou, F. (2006). Envejecimiento, empleo y protección social en América Latina. Santiago de Chile: OIT.

Cassia, R. (2012). Políticas públicas, educacao e a Pesqusa sobre o idoso no Brasil. Diferentes abordagens da temática nas teses e dissertacoes. Actas de IX ANPED-Sul. Ponta Grossa.

Cassia, R. ; Silva, F. y P. Scortegagna (2010). A Construção de Espaço Educativo par a uma Nova Velhice: a Universidade Aberta para Terceira Idade. Ageing Horizons, Vol 9, 28-39.

CELADE (2006). Los derechos en la vejez. Envejecimiento y Desarrollo Nº 4. Santiago de Chile.

CEPAL (2016). Estrategia de Montevideo para la Implementación de la Agenda Regional de Género en el Marco del Desarrollo Sostenible hacia 2030. Santiago. Recuperado de https://bit.ly/3i1cgAb.

CEPAL (2009). El envejecimiento y las personas de edad. Indicadores sociodemográficas para América Latina y El Caribe. CELADE, Naciones Unidas, Santiago de Chile.

CEPAL y OIT (2018). Coyuntura laboral en América Latina y el Caribe. La inserción laboral de las personas mayores: necesidades y opciones. Santiago de Chile: Naciones Unidas

Elisalde, R. y Ampudia, M. (2008). Movimientos sociales y educación. Teoría e historia de la educación popular en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Buenos libros.

Felfedber, M. y Gluz, Nora (2009). Las políticas educativas en argentina: herencias de los ‘90, contradicciones y tendencias de “nuevo signo”. Educ.Soc., Campinas, v. 32, n. 115, p. 339-356, abr.-jun. 2011 Disponivel em http://www.cedes.unicamp.br

Field. J. (2000). Lifelong Learning and the New Educational Order. Stoke on Trent: Trentham Press.

Findsen, B. & Formosa, M. (Ed.) (2016). International perspectives on older adult education: Research, policies and practice. New York: Springer.

Hübner, S. (1998). El compromiso de la universidad con la tercera edad.

International Journal of Third Age Learning International Studies, 8, 106-110.

Huenchuan, S. (Ed.) (2009). Envejecimiento, derechos humanos y políticas públicas. Ed. CEPAL, CELADE, Naciones Unidas, Santiago de Chile.

Huenchuan, S. (2018). Envejecimiento, personas mayores y Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Perspectiva regional y de derechos humanos. Santiago de Chile: ECLAC. https://doi.org/10.18356/19532890-es

Huenchuan, S. (Ed.) (2009b). Escenarios futuros en políticas de vejez. Estudio Delphi comparado en países seleccionados. Ed. CEPAL, CELADE, Naciones Unidas, Santiago de Chile.

Jacobs, T. (2005). Being Old, Feeling Old. Between utonomy and Dependency in the Area of “Active Ageing”. University of Antwerpen: Belgium.

Leeson, G. (2013). The demographics of population ageing in Latin America, and the Caribbean and the Iberian Peninsula, 1950- 2050. En V. Montes de Oca (ed.), Envejecimiento en América Latina y el Caribe. Enfoques en investigación y docencia de la Red Latinoamericana de Investigación en Envejecimiento (LARNA) (pp. 53-74). México: UNAM.

Lopez, B. (2010). La transición entre ocupar el tiempo libre y empoderar. Perspectiva de la educación universitaria dirigida a adultos mayores. Ageing Horizons, Vol 9, 82-99.

Ludi, M. d. C. (coord.) (2018). Familia y vejez. Configuraciones familiares y procesos de envejecimiento en el actual contexto. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Espacio Editorial.

Markides, K., Salinas, J. y Wong, R. (2010). Ageing and health among Hispanics/Latinos in the Americas. En D. Dannefer y C. Phillipson (eds.), The SAGE Handbook of Social Gerontology (pp. 150-163). Londres: SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446200933.n11

OISS (Organización Iberoamericana de Seguridad Social) (2007). Situación y demandas de las personas mayores en los países del Cono Sur. Apuntes para su diagnóstico. Madrid.

Orosa, T. (2006). Cátedra Universitaria del Adulto Mayor: la experiencia cubana. Revista Decisio 15, UNESCO.

Orosa, T. (2001). La Tercera Edad y la Familia. Una mirada desde el adulto mayor, Editorial Félix Varela. La Habana.

Prado, A y Sojo, A. (2010). Envejecimiento en América Latina. Sistema de pensiones y protección social integral. Santiago de Chile: CEPAL.

Puiggrós, A. (1994). Imperialismo, educación y neoliberalismo en América Latina. Buenos Aires, Paidós.

Puiggrós, A. (1998). La educación popular en América Latina. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Red UTE (2008). Entrevista a Yolanda Darrieux. Portal do Envelhecimiento. Bol.1, 28/1/2008.

Rodríguez, L. (2008). Situación presente de la educación de jóvenes y adultos en América Latina y el Caribe. México: CREFAL.

Rodríguez, L. (2009). La educación de adultos en la historia reciente de América Latina y el Caribe. Moreno Martínez, P.L. y Navarro García, C. (Coords.) Perspectivas históricas de la educación de personas adultas. Vol 3, Nº1. Universidad de Salamanca.

Saad, P. (2011). Tendencias demográficas en América Latina y el Caribe. En D. Cotlear (ed.), Envejecimiento de la población:¿está preparada América Latina?(pp.45-78). Washington D.C.: World Bank.

Silveira, N (2009). A pessoa idosa : educacao e cidadania. Sao Paulo : Secretaria Estadual de Assistencia e Desenvolvimento Social.

Scortegagna, P. y Cassia, R. (2010). Educacao : integracao, insercao e reconhecimento social para o idoso. Rev, Kairós Gerontología. Vol 13 (1) Junho 53-72.

Torres, R.M. (2002). Aprendizaje a lo largo de toda la vida: un nuevo momento y una nueva oportunidad para el aprendizaje y la educación básica de las personas adultas (AEBA) en el Sur. Documento de Trabajo ASDI, Estocolmo.

Travassos, D. y Giusti, G. (2010). Formacao de educadores : uma perspectiva de educacao de idoso en programas de EJA. Educacao e Pesquisa. Vol 36, 2.

Urbano, C. & J. Yuni. (2013b). Envejecimiento activo y dispositivos Socio-culturales ¿una nueva forma de normativizar los modos de envejecer? Revista Publicatio 21 (2). UEPG Humanist. Sci., Linguist., Lett. Arts, Ponta Grossa, 259-270, jul./dez. 2013

Yuni, J. & C. Urbano (2016). Envejecer aprendiendo. Claves para un envejecimiento activo. Grupo Magró, Montevideo.17

Yuni, J. & C. Urbano (2008). Cartografía de experiencias educativas con Personas Mayores en el ámbito latinoamericano. Revista Electrónica Palabras Mayores. Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Pontificia Universidad Católica del Perú. Año 1, agosto de 2008, 3-26.

Yuni, J. & C. Urbano (2014). Transition times in Adult Education in Argentina: a historical-institutional perspective. In B. Käpplinger & S. Robbak (Eds.), International anthology in pedagogy, andragogy, and gerontagogy. Peter Lang Ed. Berlin University, 103-119.

Yuni, J. (2003). Educación de Adultos Mayores en Latinoamérica: situación y contribuciones al debate gerontagógico. In J. Sáez Carreras, J. (coord.). Educación y aprendizaje en las personas mayores. Madrid: Dykinson, 121-134.