THE TRADITIONAL ANDEAN FOOD AND THE CAPITALIST MARKET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14563814

Keywords:

Capitalist market, food, high Andean populations

Abstract

This work tries to show first that food is not a mere biological fact of consumption of macro and micronutrients that allow us to obtain energy to live but is a much more complex phenomenon that crosses the entire sociocultural structure of regions and territories. In this way, food in each town has great meaning, as a resident of Coranzulí said, “with food we feed God and Pachamama.” The capitalist system and the food industry have taken hold of this significance and perception that each community has developed throughout its history, which through the processes of globalization and the State as functional to this dominant ideological apparatus seek its dominance. We are going to see how, through the subtle imposition of the consumption of industrialized foods, the destructuring of the production and reproduction of the life of the Coranzulí shepherds and society in general is sought.

Author Biographies

Lorena Claudia Garcia, Universidad Nacional de Jujuy, Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades (UE-CISOR CONICET), Jujuy, Argentina

Licenciada en Antropología, becaria doctoral en la UE-CISOR CONICET UNJU (Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades), especializada en el campo de la antropología de la alimentación, en la región altoandina de la provincia de Jujuy. Participo en varios proyectos de investigación de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales financiados por el SECTER (Secretaria de Ciencia y Técnica y Estudios Regionales – UNJu).

Ángel Rafael Carrillo, Universidad Nacional de Jujuy, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Jujuy, Argentina

Licenciado en Antropología, docente universitario en las carreras de antropología, educación para la salud y trabajo social. Especialista en bioantropología cultural en relación a los procesos y prácticas alimentarias y patrimoniales. Director de trabajos finales de grado y de tesis de grado. Delegado en SECTER de la FHYCS. Director de proyectos de investigación acreditados en los organismos de Ciencia y Técnicas. Doctorando en Ciencias Sociales en la UNJu y maestrando en trabajo social en la UNER.

Published

2024-12-27

How to Cite

Garcia, L. C., & Carrillo, Ángel R. (2024). THE TRADITIONAL ANDEAN FOOD AND THE CAPITALIST MARKET. Difusiones, 27(27), 123–140. https://doi.org/10.5281/zenodo.14563814

Issue

Section

Dossier de trabajos de investigación