CHALLENGE-BASED LEARNING: A STRATEGY FOR THE INTEGRATION OF KNOWLEDGE IN FINAL PROJECT SUBJECTS IN ENGINEERING CAREERS

Authors

  • Ignacio Terenzano Universidad Nacional de Entre Ríos, Entre Ríos, Argentina
  • Javier Fornari Universidad Nacional de Rafaela, Santa Fe, Argentina
  • Héctor Pedro Liberatori Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador, Jujuy, Argentina
  • Rossana Sosa Zitto Universidad Autónoma de Entre Ríos, Entre Ríos, Argentina
  • Julio Ariel Rossini Scarlata Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7865483

Keywords:

skills, engineering, challenge based learning (CBL), design thinking (DT)

Abstract

The transition from the industrial to the post-industrial era examines models and established practices in their ability to meet the challenges that the knowledge society effectively poses.

In the educational model, skill-based training becomes relevant as an educational approach that could be aligned with current demands. In Argentina, the CONEAU incorporates elements founded on skill-based training for the accreditation of engineering university careers.

From the exchange with teachers and advanced students regarding the skills developed during the course and their application in situations similar to those of professional practice, the following are identified as specific difficulties: hardships in delimiting a problem in a real scenario and the lack of preparation in prioritizing and integrating knowledge to establish a criterion to solve it.

This paper evaluates the implementation of a pilot project of Challenge-Based Learning (Aprendizaje Basado en Retos, ABR), using Design Thinking (Pensamiento de Diseño, PD) as a didactic methodology to approach the final project of Mechatronics Engineering, to improve the articulation of knowledge and its implementation in the resolution of complex problems.

From the deliverables generated by the students, it can be inferred that higher-order thinking skills had to be put into practice. In addition, students often had to interact with different teachers and with external users to make academic deadlines compatible with the prototype development’s deadlines.

Consequently, the finding is that the PD is appropriate for guiding the ABR process. By addressing real-life challenges, the latter is more difficult to implement but offers decisively positive aspects, such as focusing on learning, promoting autonomous education in the student, facilitating cooperative work between teachers and students, and generating and stimulating multi and transdisciplinary spaces.

Author Biographies

Ignacio Terenzano, Universidad Nacional de Entre Ríos, Entre Ríos, Argentina

Especialista en Gestión de la Innovación y Vinculación Tecnológica - Facultad de Ciencias de la Administración, Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER) - GTEC Centro Oeste (Programa GTEC – FONARSEC). Ingeniero de Alimentos - Facultad de Ciencias de la Alimentación (UNER).

Actualmente cursando la Maestría en Gestión Internacional de la Tecnología y la Innovación. Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Mar del Plata.

Responsable del Nodo Concordia de Vinculación Tecnológica – VINCTEC UNER

Profesor titular de Formulación y evaluación de proyectos en Ingeniería en Mecatrónica (UNER). Profesor adjunto de Evaluación de proyectos en Ingeniería Industrial, Facultad Regional Concordia de la Universidad Tecnológica Nacional (UTN FRCon).

Director de los proyectos “Preparar 4.0″ y “Laboratorio de I+D+i y servicios de Industria 4.0 al sector agroindustrial”.

Javier Fornari, Universidad Nacional de Rafaela, Santa Fe, Argentina

Especialista en gestión y uso de la tecnología en diversos ámbitos. Conocimientos y experiencia en innovaciones en transformación digital aplicadas a la industria y a la educación superior. Dedicado a la docencia en el ámbito universitario en las temáticas relacionadas a las tecnologías aplicadas, informática y computación. En materia de gestión se ha desempeñado en diversas instituciones realizando asesoramiento e implementando planes estratégicos de tecnología. Participa de entidades gremiales empresarias y organizaciones sin fines de lucro como consultor para proyectos de nuevas tecnologías aplicadas al ámbito industrial y educativo. Desarrolla actividades en investigación científica publicando documentos científicos y académicos a nivel nacional e internacional y participando como expositor y conferencista.

Héctor Pedro Liberatori, Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador, Jujuy, Argentina

Docente de Grado en la Universidad Católica de Santiago del Estero - Departamento Académico San Salvador (Bases de Datos 1 y 2, Programación Aplicada)) y la Universidad Nacional de Jujuy - Facultad de Ingeniería (Bases de Datos 1 y 2, Lógica Computacional).

Docente de Postgrado en la Universidad Católica de Salta (Especialización en Administración de Bases de Datos) y la Universidad Nacional de Jujuy (Especialización en Educación Superior.

Docente Investigador Categoría 3

Docente Evaluador de CONEAU.

Rossana Sosa Zitto, Universidad Autónoma de Entre Ríos, Entre Ríos, Argentina

Vicerrectora Universidad Autónoma de Entre Ríos

Ingeniera en sistemas de información. Especialista en Ingeniería en sistemas de información. Materia fundamentos de programación. Facultad de Ciencia y Tecnología UADER.

Julio Ariel Rossini Scarlata, Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina

Ing. en sistemas de información. Analista universitario en sistemas. Técnico en electrónica

Profesor adjunto en la materia Teoría de control, Dto. de Ing. en sistemas de Información  UTN-FRBA. Profesor invitado en el curso de ingreso en UTN FRBA.

Coordinador de Práctica Profesionalizante - Instituto de Formación Técnico Profesional 32 - CABA. Coordinador de Práctica Profesionalizante - Instituto 13 de julio - CABA. Asesor del departamento de tecnología informática - Instituto 13 de julio - CABA.

Gerente de proyectos de Tecnología Informática en Side IT Solutions SRL

Maestrando en la maestría en Docencia Universitaria de la Escuela de Posgrado de UTN FRBA.

Participa actualmente del Proyecto de Investigación y Desarrollo “Desarrollo de un proceso de reingeniería para el cambio educativo y la mejora continua de la educación en ingeniería en la UTN”

Published

2022-12-29

How to Cite

Terenzano, I., Fornari, J., Liberatori, H. P., Sosa Zitto, R., & Rossini Scarlata, J. A. (2022). CHALLENGE-BASED LEARNING: A STRATEGY FOR THE INTEGRATION OF KNOWLEDGE IN FINAL PROJECT SUBJECTS IN ENGINEERING CAREERS. Difusiones, 23(23), 5–29. https://doi.org/10.5281/zenodo.7865483