PALABRAS DE LA PRESIDENTA. EL POPULISMO EN LA ESTRATEGIA DISCURSIVA DE CRISTINA FERNÁNDEZ DE KIRCHNER
Keywords:
Political speeches, Populism, Discourse analysisAbstract
The objective of this research is to identify the populist elements contained in Cristina Fernández presidential addresses during 2007-2011 period. The corpuses of texts that will be analysed are transcriptions of speeches made in front of an audience in public events or before the media. Most of the presidential addresses are related to policies implementation in the spheres of education, science and technology. The present study aim resides in the identification of organizational principles that later impacted on recipients’ subjectivity.
References
Aridai Olmo Lorenzo, L (2012) Características del discurso populista El caso de Lula da Silva Ponencia presentada en el I Congreso Internacional en Comunicación Política y Estrategias de Campaña, desarrollado en Madrid durante los días 6y 7 de Julio en Madrid, organizado por La Asociación de Investigadores en Campañas Electorales
Austin, J (1962) cómo hacer cosas con palabras. Barcelona. Paidós
Bonnafous, S. (2002) La question de l'ethos et du genre en communication politique. En O. Bruno (Comp.). Actes du premier colloque franco-mexicain des sciences de la communication. Coloquio organizado por la ANIC y SFSIC, México.
Bonnafous, S. (2003). Femme politique: une question de genre ? Réseaux, 120(21), 119- 143.]
Charaudeau, P (2009 a) “Reflexiones para el análisis del discurso populista” Discurso y sociedad. ISSN 0957-9265 Vol www.dissoc.org
Charaudeau, P. (2009 b) "La argumentación persuasiva. El ejemplo del discurso politico", in Shiro M. & Alii, Haciendo discurso. Homenaje a Adriana Bolívar, Facultad de Humanidades y Educación, Universidad Central de Venezuela, Caracas, 2009.
Drake, P. (1982) "Populism in South America". Latin American Research Review. Vol. 17 (1): 190-199
Plut, S. (2009) “Las palabras de Cristina Fernández de Kirchner” Revista Electrónica de Psicología Política Año7 Nº 19 – Marzo/Abril 2009
Van Dijk, T y Mendizabal, R. (1999) Análisis del discurso social y político. ABIA YALA. Ecuador
Vidrio, S. (2000) “El discurso político. Reflexiones teórico-metodológicas” VERSIÓN 10 UAM-X MÉXICO PP. 109-125
Vitale, M (2016) “¿Ethos femenino y feminine style? El primer discurso público de dos presidentes mujeres: Michelle Bachelet (Chile) y Cristina Fernández de Kirchner (Argentina)” Lenguaje. vol.44 no.1 Cali Jan./June 2016
