REFLECTING ON ALTRUISM IN EDUCATION

Contributions from evolutionary anthropology

Authors

  • Luciano Centineo Instituto Universitario River Plate, Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7622752

Keywords:

Altruismo, Cooperación, Dilema

Abstract

The nature of prosocial behaviours such as altruism, empathy and cooperation has been the subject of heated philosophical and scientific debates for a long time, and they are timidly beginning to enter the educational field.

This article refers to the recently published book Altruism and the Education of the Future: three experiences at the River Plate University Institute (Centineo, 2021) and has two main objectives: first, to briefly review the state of the art of the concept of altruism and then to describe the implementation and the results obtained from a pedagogical proposal based on altruism from Hardin's (1968) public goods dilemma. In this proposal, the gaming theory posed the dilemma of "cooperating or deserting" to students of the degrees in teaching and physical education within the framework of the Philosophy course. Specifically, students could donate their grades to the whole group or obtain their final marks in an evaluative instance. On this basis, a qualitative-quantitative analysis was carried out. Of a total of 194 (one hundred and ninety-four) students, most decided to donate their grades to benefit the group, and the final calculated average of the donors was higher than that of the non-donors. It is an interesting point from the gaming theory since (in the cases of a single iteration) selfishness is more beneficial than cooperation. Also, the general perception of the participants emphasized the importance of prosocial behaviours in the educational setting and the need to change the currently accepted paradigm.

Although the data are preliminary, we consider this project contributes to rethinking education from a more empathetic, cooperative and altruistic perspective, where evolutionary anthropology can contribute immensely.

Author Biography

Luciano Centineo, Instituto Universitario River Plate, Buenos Aires, Argentina

Lic. en Antropología de la Facultad de Ciencias Naturales y Museo de la UNLP. También es estudiante avanzado de la Esp. en Bioética de FLACSO y está escribiendo su tesis de Maestría sobre Filosofía de la Biología en la Universidad Nacional de Quilmes. Desde hace algunos años, su labor académica y de investigación se centra sobre el comportamiento altruista desde la filosofía y la antropología evolucionista. Además, integró equipos de investigación en estudios etnográficos y de mercado a nivel nacional e internacional. Su carrera como docente se inició en la UNLP y actualmente es Prof. Titular de la asignatura Filosofía y Metodología de la Investigación en Educación Física del Instituto Universitario River Plate (IURP). Además, dictó seminarios y talleres en distintas universidades públicas y privadas del país.

En gestión educativa fue Asesor de Gabinete en la Subsecretaria de Planeamiento y Formación del Ministerio de Seguridad de la Nación. Desde el año 2021 está a cargo del Instituto de Investigación Interdisciplinaria y es miembro del Consejo de Investigaciones del IURP. Es autor del libro Altruismo y la Educación del Futuro: Tres experiencias en el Instituto Universitario River Plate publicado por la editorial Abarcar y coautor de dos libros sobre metodología de la investigación y gestión en empresas deportivas.

Published

2022-12-29

How to Cite

Centineo, L. (2022). REFLECTING ON ALTRUISM IN EDUCATION : Contributions from evolutionary anthropology . Difusiones, 23(23), 58–74. https://doi.org/10.5281/zenodo.7622752